علمی print
جای خالی ایران در بازار صنعت نگهداری و تعمیر هواپیما در منطقه
باشگاه خبرنگاران
0 comment   1 visibility
جمعه 21 مهر 1396 ساعت 04:00
چکیده مطلب
مراکز نگهداری و تعمیر احداث هواپیماها، چک‌های نوع A، B، C انجام می‌دهند و جای ایران در بازار صنعت نگهداری و تعمیر دنیا و بازار‌های منطقه‌ای در سطح بین المللی با توجه به پتانسیل‌های بالا خالی است.
به گزارش حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صنعت هوایی کشور در طول سال‌های دفاع مقدس موفق به کسب تجربیات ارزنده‌ای در زمینه نگهداری از هواپیما شده است و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی گسترده‌ای توسط ارگان‌های مختلف در زمینه طراحی، ساخت، مونتاژ، تعمیر و نگهداری هواپیما‌های گوناگون انجام شده است.
صنعت نگهداری و تعمیر هواپیما یکی از صنایع مهم و زیرساختی بخش حمل و نقل هوایی محسوب می‌شود، این صنعت با بهره گیری از روش‌های استاندارد و دستورالعمل‌های فنی موجود که از سوی شرکت‌های سازنده وسیله هوایی و برنامه ریزان نگهداری و تعمیر ارائه می‌شود، هواپیما را همیشه آماده خدمت رسانی کرده و قابلیت اطمینان کارکرد هواپیما را تضمین می‌کند، منابع مورد نیاز این صنعت شامل منابع سرمایه ای، انسانی و کارفرمایی است و درست همین منابع نیز در حال حاضر جزو چالش‌های این صنعت در کشور محسوب می‌شود.
با ورود هواپیما به ایران که از دهه اول سال ۱۳۰۰ شروع شد، به تبع آن، مراکز نگهداری و تعمیر احداث و با ورود هواپیما‌های بزرگ‌تر و سنگین‌تر دارای ساختار و تشکیلات سازمانی نیز شد. در حال حاضر تعداد قابل توجهی از مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما در کشور وجود دارد که این مراکز با داشتن نیروی انسانی متخصص و تسهیلات مورد نیاز تجربیات خوبی در این زمینه دارند.
کسب تجربیات ارزنده در نگهداری از هواپیما و سرمایه‌گذاری‌های صنعتی این مراکز چک‌های نوع A، B ،C و در برخی موارد نوع D ناوگان هوایی کشور را انجام می‌دهند و فقط پاسخگوی نیاز داخلی کشور بوده و جای ایران در بازار صنعت نگهداری و تعمیر دنیا و بازار‌های منطقه‌ای در سطح بین المللی با توجه به پتانسیل‌های بالا خالی است.
چالش‌های موجود در این صنعت در ایران شامل منابع انسانی و سرمایه ای، منابع انسانی کارفرمایی و سن ناوگان هوایی می‌شود که در زمینه منابع انسانی و سرمایه‌ای می‌توان گفت، از آنجایی که منابع انسانی به کار گیرنده سایر عوامل این صنعت هستند اهمیت بسیار زیادی دارد، اگر نیروی انسانی آموزش ببیند به گونه‌ای که آموزش مذکور موجب افزایش سهم کار در اقتصاد این صنعت شود در آن صورت سرمایه انسانی به وجود می‌آید.
منابع سرمایه‌ای شامل ابزار، ماشین آلات، ساختمان، مواد اولیه، موجودی کالا و قطعات در انبار و ... می‌شود که با عامل انسانی ترکیب شده تا خدمات نگهداری و تعمیر به مشتریان ارائه شود.
منابع انسانی کارفرمایی نیز در این صنعت اهمیت بالایی دارد و در صورت نبودن این منابع، صنعت مذکور به نتیجه نرسیده و لنگ خواهد زد و بالا رفتن سن میانگین ناوگان هوایی کشور به بالای بیست سال درصد از کار افتادگی و خرابی‌های پیش بینی نشده را بالا برده و ایرلاین‌ها را با چالش مواجه کرده است.
طبق برآورد‌هایی که انجام شده است هزینه تعمیر و نگهداری یک هواپیما در دوران عمرش چندین برابر (۲ تا ۳ برابر) قیمت اولیه هواپیما است، اهمیت و ارزش تعمیرات نگهداری به گونه‌ای است که از پارامتر‌های مهم و کلیدی در انتخاب و بهره‌برداری هواپیما‌ها در خطوط هوایی دنیا است.
اهمیت تعمیرات و نگهداری در برخی از صنایع به حدی است که در صورت عدم رعایت آن جان افراد به خطر خواهد افتاد، لذا در اینگونه موارد تمهیدات بسیاری در جهت انجام عملیات تعمیرات و نگهداری انجام می شود و گاهی اوقات این امر آنقدر اهمیت پیدا می‌کند که یک رشته دانشگاهی اختصاصی به آن بوجود آمده و متقاضیات پذیرش در اینگونه رشته‌ها نیز از میان افراد خاص و متعهد و بعد از گذراندن مصاحبه‌های خاص مورد پذیرش قرار می‌گیرند و یکی از صنایع حساسی که در آن به دلیل اهمیت جان انسان‌ها تعمیرات و نگهداری از اهمیت ویژه برخوردار است صنعت هواپیمایی است.
انتهای پیام/
کامنت شما با موفقیت ثبت شده است و پس از تأیید تیم نظارت به نمایش در می آید.
کد امنیتی وارد شده صحیح نیست.
لطفا اطلاعات خود را صحیح وارد کنید.
اشکالی در سیستم رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید.
در پاسخ به کامنت :
فرزاد قربانی
لغو
captcha
ثبت کامنت
کامنتی ثبت نشده است.