فرهنگی print
شعر آواهایی مسحور کننده از سرزمین چنگیز خان
فارس نیوز
0 comment   17 visibility
جمعه 22 دی 1396 ساعت 02:32
چکیده مطلب
آوازهای مغولی که در این کنسرت به اجرا درآمدند ملودی های بسیار دلنشین و منحصر به فردی داشتند که جامعیت مردم مغول را منعکس میکرد؛ سبک‌ زندگی مغول ها در مناطق مختلف متفاوت است و همین باعث خلق آوازهای مختلف در این اقلیم شده است.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، گروه موسیقی مغولستانی «اِکشیکلِن» در دومین شب از جشنواره موسیقی فجر روی صحنه رفت. محوریت این اجرا بر پایه یکی از سازهای سنتی مغولستان با نام «مورین خور» تعریف شده بود؛ مورین خور سازی کمانچه مانند است که توسط آرشه به صدا در می آید.
این ساز که شاید برای اولین بار در ایران شنیده می شد، صدای دل انگیزی دارد که آن را به صدای یورتمه رفتن یک اسب در علفزار تشبیه می کنند. فرهنگ مردم مغول با اسب گره خورده و مورین خور از ساز های باستانی است که به عنوان نشانه و سمبل این مردم نیز شناخته می شود. یونسکو نیز این ساز را به عنوان یکی از میراث های برتر تاریخ شفاهی و نامشهود فرهنگ بشر نامگذاری و ثبت کرده است.

گروه سه نفره «اِکشیکلِن» در این کنسرت ابعاد صوتی آثار آهنگسازان معاصر مغلوستان را با تنظیم‌های متمایز و برجسته و با سازهایی از مغولستان و تکنیک‌های آوازی آسیای مرکزی در هم‌آمیخته و اجرا کرده‌اند.
موسیقی مغولی با تنوع فرهنگ محلی و هویت ملی مشترکش بسیار رنگارنگ است و مد همیشه یکی از عوامل اصلی مهم در سبک ملی و منطقه موسیقی مغولی به شمار می‌رفته است. موسیقی مغولی با مد ابتدایی گام پنتاتونیک (پنجگانه) بخشی از سیستم موسیقی چینی است.

این گروه در کنسرت خود در جشنواره، آوازهای محلی مغولستان را که شامل موضوعاتی درباره احساس غربت، خانواده، ستایش طبیعت، عشق، جنگ و ... میشد. معمولا یک آواز محلی مغولی درباره یک موضوع است و فقط تعداد کمی قطعات طولانی در آن یافت می‌شود.
مردم مغول، به نوعی قوم موزیکالی هستند؛ در هر چادر مغولی آهنگ‌هایی که از نسل های پیش از خود به ارث برده‌اند شنیده می‌شود. بسیاری از آوازهای محلی مغولی کیفیت بالایی دارند و گنجینه ای از موسیقی به شمار می‌روند که ارزش آنها قابل سنجش نیست.

آوازهای مغولی که در این کنسرت به اجرا در آمد ملودی بسیار دلنشین و منحصربه فردی داشتند که جامعیت مردم مغول را منعکس میکرد. مغولستان سرزمین بسیار پهناوری است و سبک‌های زندگی آن در مناطق مختلف متفاوت است و همین باعث خلق آوازهای مختلف در این منطقه شده است.
برخی از قطعات این گروه مغولستانی از تزئینات و صداهای شفاف موسیقی مجلسی وام گرفته شده بود و برخی دیگر با نیروی مسحورکننده‌ سنت‌های موسیقی فولکلر مغولاستان آمیخته بود. در اجراهای این گروه، ‌نغمه‌هایی از سنت‌ها‌ شمنیست یا بودیست که در آسیای مرکزی نیز وجود دارد‌ با تنوع بیان و تنظیمات ظریف پیچیده اجرا شد. بی تردید کنسرت تریو مغولستانی تا امروز بهترین اجرای بخش بین الملل سی و سومین جشنواره موسیقی فجر بوده است.
شاید حضور این گروه در ایران می توانست فرصت بسیار مناسبی برای موسیقی دوستان ایرانی باشد تا با یک فرهنگ و گونه خاص موسیقایی آشنا شوند اما متاسفانه با ضعف مفرد در بخش اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره، بسیاری از مخاطبان حتی در جریان حضور این گروه در جشنواره قرار نگرفتند. به طوری که حتی سالن 200 نفره رودکی علی رغم ادعای سایت بلیت فروشی مبنی بر فروش کامل بلیت ها، پر نشد و حداقل نیمی از صندلی های سالن خالی بود.
انتهای پیام/
کامنت شما با موفقیت ثبت شده است و پس از تأیید تیم نظارت به نمایش در می آید.
کد امنیتی وارد شده صحیح نیست.
لطفا اطلاعات خود را صحیح وارد کنید.
اشکالی در سیستم رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید.
در پاسخ به کامنت :
فرزاد قربانی
لغو
captcha
ثبت کامنت
کامنتی ثبت نشده است.