اجتماعی print
هر روز به چه مقدار ویتامین نیاز داریم؟
پول نیوز
0 comment   5 visibility
یکشنبه 24 دی 1396 ساعت 10:12
پول‌نیوز - برخی از بیماری‌ها به دلیل کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن ایجاد می‌شود که می‌توان با روش های طبیعی آن را تامین کرد.کمبود ویتامین D یکی از دلایل ایجاد چین و چروک، افتادگی پوست، بروز آکنه، اگزمای پوستی و تیره شدن رنگ چهره است؛ به همین دلیل دریافت میزان کافی از این ویتامین اهمیت فراوان دارد.
ویتامین D، افزون بر پوست برای تقویت و سلامت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن مفید است و می‌تواند سبب تسکین و کنترل بیماری‌های خود ایمنی، چون آلرژی، ام اس و آرتریت روماتوئید شود.
در روز‌های زمستانی به دلیل هوای ابری، بارش برف و باران و فاصله زیاد خورشید از کره زمین، میزان دریافت ویتامین D به وسیله بدن کاهش می‌یابد واین موضوع می‌تواند سبب ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف و حتی دگرگونی درخلق و خو شود.
نور خورشید با تمام مزایای درمانی می‌تواند سبب خشکی، بروز لکه‌های پوستی، چین و چروک و حتی ابتلای افراد به سرطان پوست شود؛ به همین دلیل بسیاری از افراد از مواجهه مستقیم با نور خورشید پرهیز و از ضد آفتاب استفاده می‌کنند.این دسته از افراد، باید برای تامین نیازبدن خود به ویتامین D که برای حفظ سلامت بسیار ضروری است، از مواد غذایی یا مکمل‌های ویتامینی حاوی این ماده ارزشمند استفاده کنند.
به طور طبیعی پوست انسان همزمان با افزایش سن، چربی، خاصیت ارتجاعی و کلاژن سازی خود را به تدریج از دست می‌دهد و دچار خشکی به ویژه در ناحیه صورت، دست و پا می‌شود.خشکی و افتادگی پوست معمولا از ۵۰ سالگی شروع و به دنبال آن فرد دچار چین و چروک‌های عمیق روی پوست خود می‌شود.
درکنار فرایند طبیعی پیری پوست بدن، راهکار‌های طبیعی و درمانی زیادی برای مقابله با آن و حفظ شادابی و جوانی پوست وجود دارد؛ ازجمله مصرف مواد غذایی سالم، ورزش و ماساژ صورت و استفاده از روش‌های درمانی، چون کرم و سایردرمان‌های تهاجمی که می‌تواند پوست را جوان کند و چین و چروک‌ها را از بین ببرد.اصلی‌ترین منبع تامین ویتامین D، نور خورشید، مواد غذایی و مکمل حاوی این ماده است. کارشناسان دریافتند میزان نیاز روزانه افراد به ویتامین D حدود ۲۰ تا ۲۵ میکروگرم است.
بسته به فصل و شدت تابش نور خورشید، منطقه محل زندگی، سابقه ابتلا به بیماری، جنسیت، سن و نوع پوست، میزان نیاز بدن به نور خورشید متفاوت است.
درماه‌های گرم سال شدت نور خورشید شدید است و توصیه می‌شود افراد در اوایل صبح و عصر درمجاورت نور خورشید قراربگیرند، اما در ماه‌های سرد سال که شدت تابش نور کمتراست، بیشتر می‌توان درمجاورت مستقیم نور خورشید قرارگرفت.
انسان ها دارای نژاد و رنگ پوست مختلف هستند که سبب می شود میزان نیاز بدنشان به نور آفتاب برای دریافت ویتامین D در ماه های مختلف سال متفاوت باشد.
میزان پیشنهادی دریافت نورخورشید در روز:
نژاد اروپایی(سفید پوست): درماه آوریل( فروردین ) 8 دقیقه، درماه آگوست( شهریور) 5 دقیقه، درماه دسامبر( آذر) دوساعت و 20 دقیقه
نژاد مناطق مدیترانه ای و گرمسیری: درماه آوریل 13 دقیقه، درماه آگوست 7 دقیقه، درماه دسامبر 4 ساعت و هشت دقیقه
نژاد سیاه پوست: درماه آوریل 44 دقیقه، ماه آگوست 24 دقیقه، ماه دسامبر بیش از دو ساعت.
کم خطر بودن نور خورشید در زمستان به معنای بی توجهی به مراقبت پوست صورت از اشعه آن و استفادن نکردن از کرم ضد آفتاب نیست و اگر به مدت زیاد در فضای باز فعالیت می کنید، باید حتماً ازکرم ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید و برای مدت زمان استانداردی در اوایل روز درمجاورت نورمستقیم خورشید قراربگیرید تا بدن ویتامین مورد نیاز خود را دریافت کند.
ویتامین محلول در چربی:
ویتامین D محلول در روغن است؛ به همین دلیل توصیه می‌شود در زمان خوردن غذا مصرف شود تا به خوبی جذب بدن شود. مصرف بیش ازحد این ویتامین برای بدن مضراست و سبب ابتلای انسان به بیماری می‌شود. درصورت مصرف مکمل ویتامین D، زیر نظر پزشک، انجام آزمایش‌ دوره‌ای برای بررسی سطح این ویتامین درخون ضروری است.
ازجمله منابع غذایی حاوی ویتامین D می‌توان به مواد لبنی، قارچ، تخم مرغ، خوراک تهیه شده با سویا به نام توفو، غلات غنی شده، شیر غنی شده، شیر سویا و شیر بادام اشاره کرد.
کارشناسان به افراد اعم از مرد و زن توصیه می‌کنند در کنار مصرف مواد غذایی سالم با مرطوب کننده‌های مناسب پوست خود را چرب کنند تا با مشکل خشکی، زخم و سرما زدگی پوست مواجه نشوند.خشکی پوست می‌تواند سبب ایجاد زخم و دربرخی موارد عفونت شود، افراد مبتلا به بیماری دیابت باید پوست خود را به طور دایم مرطوب و چرب نگه دارند تا خطر بروز عفونت و زخم دیابتی در آن ها کاهش یابد.
منبع:خراسان
کامنت شما با موفقیت ثبت شده است و پس از تأیید تیم نظارت به نمایش در می آید.
کد امنیتی وارد شده صحیح نیست.
لطفا اطلاعات خود را صحیح وارد کنید.
اشکالی در سیستم رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید.
در پاسخ به کامنت :
فرزاد قربانی
لغو
captcha
ثبت کامنت
کامنتی ثبت نشده است.