علمی print
طرز خوابیدن در دوران بارداری، روشهای درست و غلط
نی نی بان
0 comment   4 visibility
چهارشنبه 25 بهمن 1396 ساعت 23:37
چکیده مطلب
در طول دوران بارداری وقتی شما به رختخواب می روید ممکن است تا زمانی که به خواب روید تقلا و کش و قوس زیادی داشته باشید.
در طول دوران بارداری وقتی شما به رختخواب می روید ممکن است تا زمانی که به خواب روید تقلا و کش و قوس زیادی داشته باشید. متاسفانه یک موقعیت درست خواب در دوران بارداری زیاد دوام نمی آورد و بدن شما به آن عادت می کند و شما بعد از یه مدت باید دوباره به شکل دیگری بخوابید. دلایل زیادی برای بد خوابیدن در دوران بارداری وجود دارد و تقریبا همه مادران هنگام خوابیدن درگیر هستند. در این مقاله طرز درست خوابیدن را در دوران بارداری به شما معرفی می کنیم:
مشکل شدن وضعیت خوابیدن در بارداری
وقتی شما باردار هستید تغییرات زیادی در بدن شما اتفاق می افتد. این تغییرات باعث ایجاد نا خوشی هایی در شما می شود که یکی از آنها در هنگام خواب است.
دلایل اذیت شدن شما در هنگام خواب در دوران بارداری
افزایش اندازه شکم
پشت درد
سوزش سر معده
کوتاه شدن نفس
بی خوابی
عوارض کم خوابیدن در دوران بارداری
طولانی تر شدن زمان زایمان
تولد نوزاد کم وزن
خستگی بیشتر
ضعیف شدن سیستم ایمنی
افزایش احتمال عمل سزارین
پیر شدن زودتر پوست
افسردگی
کاهش ترشح هورمون رشد
عدم تمرکز
طرز درست خوابیدن در ماه های مختلف بارداری
سه ماهه اول
در سه ماهه اول بارداری بدن شما دچار تغییرات جدید شده است و ممکن است باعث کم خوابی شما شود، مواردی که باعث این کم خوابی شده است شامل:
دستشویی رفتن مکرر
بدن درد و داشتن کرامپ
بیماری صبحگاهی
راه حل پیشنهادی برای خوابیدن در سه ماه اول بارداری
جدول زمان بندی استراحت نیمروزی
بهترین زمان برای چرت زدن شما بین ساعت 2 تا 4 بعدازظهر است. بهتر است دو بار هر بار 30 دقیقه بخوابید تا اینکه یک ساعت بطور پیوسته خواب باشید.
به حداقل رساندن دریافت مایعات در عصر
از ساعت 6 عصر به بعد مصرف مایعات را به صفر نرسانده اما آن را محدود کنید.
خوردن کراکر نمکی
کراکر درمان خوبی برای بیماری صبحگاهی است.
ورزش کنید اما زود
ورزش کردن در دوران بارداری بسیار مفید است اما در هنگام عصر و یا شب باعث بی خوابی میشود پس ورزش را صبح زود انجام دهید.
خواب در سه ماهه دوم بارداری
در سه ماه دوم بارداری شما ممکن است نگران باشید و خواب شما مختل شده باشد به دلایل زیر:
سوزش سر دل
گرفتگی عضلات
خواب های آشفته
راه حل پیشنهادی برای خوابیدن در سه ماهه دوم بارداری
عدم مصرف غذاهای تند و پر چرب
خوردن شام سبک
عدم دراز کشیدن و خوابیدن بلافاصله بعد از غذا خورن
مصرف منابع غنی از کلسیم
مصرف بیشتر غذاهای حاوی تریپتوفان مانند موز و شیر
دور کردن استرس
خواب در سه ماهه سوم بارداری
در این ماه بدلیل یزرگ شدن شکم شما سخت تر به خواب می روید اما دلایل دیگری هم وجود دارد:
درد پشت
تکرر ادرار زیاد
مشکلات تنفسی
راه حل پیشنهادی برای خوابیدن در سه ماهه سوم بارداری
خوردن منبع غذایی غنی از آهن
اجتناب از مصرف کافیین
ماساژ دادن پشت
مراجعه به پزشک
بهترین طرز خوابیدن در دوران بارداری
بهترین طرز خوابیدن در بارداری حالت " SOS" است و به معنای خوابیدن به پهلو است که بهتر از آن خوابیدن به پهلوی چپ است. خوابیدن به پهلوی چپ باعث افزایش خونرسانی و مواد مغذی بیشتر به جفت و بدن جنین شما می شود. پاها و زانو خود را خمیده کرده و یک بالش را در بین پاهای خود قرار دهید.
- اگر شما درد پشت دارید، بهترین حالت برای شما همین حالت است اما بهتر است که بالش را زیر شکم خود قرار دهید.
- اگر شما سوزش سر دل در شب دارید. بالش را زیر سر خود قرار دهید و پاها را کاملا به حالت کشیده درآورید.
- در اواخر بارداری که کوتاهی نفس دارید به پهلو خوابیدن شما را کمک خواهد کرد.
این پیشنهادات شاید به ظاهر خیلی راحت بنظر نرسند. ولی سعی کنید در تمام طول شب به یک حالت نخوابید و مدل خوابیدن خود را در طول شب تغییر دهید.
از چه نوع خوابیدن در دوران بارداری باید پرهیز کرد؟
خوابیدن به پشت
این نوع خوابیدن باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل پشت درد، هموروئید، کاهش فشار خون، مشکلات گوارشی و باعث کاهش خونرسانی به قلب شما و جنین میشود.
خوابیدن سر معده
با پیش رفتن بارداری شکم شما از نظر اندازه بزرگتر شده و برای شما بسیار دشوار است که به این حالت بخوابید.
کامنت شما با موفقیت ثبت شده است و پس از تأیید تیم نظارت به نمایش در می آید.
کد امنیتی وارد شده صحیح نیست.
لطفا اطلاعات خود را صحیح وارد کنید.
اشکالی در سیستم رخ داده است. لطفا دوباره امتحان کنید.
در پاسخ به کامنت :
فرزاد قربانی
لغو
captcha
ثبت کامنت
کامنتی ثبت نشده است.